مفهوم پناه بردن به خدا (بخش چهارم)
نکات سهگانهای که در (بخش سوم) در تحلیل آیه «مسّ شیطان» ذکر شد، نکاتی بود که به طور استقلالی از آیه استفاده شد،
اما در نگاه ارتباطی باید توجه داشت که میان آیه «مَسّ شیطان» با آیه «نَزغ» رابطهای وجود دارد
و آن اینکه آیه «مَسّ شیطان» دلیلی برای آیه «نَزغ» است؛
به این معنا که آیه «نَزغ»، به لزوم «پناه بردن به خدا» اشاره میکند و آیه «مَسّ شیطان» به چرایی آن میپردازد.
«وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ * إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ» (اعراف، 200ـ201)
و اگر از سوى شیطان وسوسه تحریکآمیزى تو را تحریک کرد، به خدا پناه ببر؛ زیرا او شنوا و داناست. بىتردید کسانى که تقوا ورزند، هر گاه وسوسهاى از شیطان به آنان رسد، (بىدرنگ) متذکر شوند و در آن گاه بینا باشند.
حاصل آنکه از ارتباط موجود میان این دو آیه، دو نکته جدید به دست میآید:
الف) نکته نخست اینکه حکمت پناه بردن به خدا از وسوسه شیطان بیان میشود؛ گویا خدای سبحان چنین میفرماید:
«اگر وسوسه تحریکآمیزى از سوى شیطان تو را تحریک کرد، به خدا پناه ببر؛ چرا که (بىدرنگ) متذکر خدا میشوی و بینا میگردی».
بدیهی است که با بیان حکمت «پناه بردن به خدا»، مخاطب نسبت به پناه بردن، بیشتر ترغیب میشود.
ب) نکته دوم آنکه «پناه بردن به خدا» از وسوسه تحریکآمیز شیطان، نشانه «تقواپیشگی» است
و کسانی که هنگام وسوسه شیطان به خدا پناه میبرند، انسانهای «مُتّقی» هستند.
دلیل این مطلب آن است که در ابتدای آیه دوم به جای عبارت
«کسانی که به خدا پناه میبرند»،
از عبارت «کسانى که تقوا میورزند» استفاده شده است.
این جا به جایی آگاهانه در کلام خدای حکیم حکایتگر این مطلب است که دو عبارت یاد شده، مترادف هستند؛
به این معنا که کسانی که به خدا پناه میبرند، انسانهای تقواپیشهای هستند.