سوره مبارک «فلق»
جلسه 6
.
سؤال: چرا خدا نفس اماره و شیطان را آفرید؟
1. همیشه نیروهاى مقاوم در برابر دشمنان سر سخت جان مىگیرند، و سیر تکاملى خود را مىپیمایند.
فرماندهان و سربازان ورزیده و نیرومند کسانى هستند که در جنگهاى بزرگ با دشمنان سرسخت درگیر بودهاند.
سیاستمداران با تجربه و پر قدرت آنها هستند که در کورههاى سخت بحرانهاى سیاسى با دشمنان نیرومندى دست پنجه نرم کردهاند.
قهرمانان بزرگ کشتى آنها هستند که با حریفهاى پر قدرت و سرسخت زورآزمایى کردهاند.
2. شیطان از روز اول خلقتى پاک داشت، مانند همه موجودات دیگر،انحراف و انحطاط و بدبختى و شیطنت با اراده و خواست خودش به سراغش آمد.
بنابراین خداوند ابلیس را از روز اول شیطان نیافرید، او خودش خواست شیطان باشد ولى در عین حال شیطنت او نه تنها زیانى به بندگان حقطلب نمىرساند بلکه نردبان ترقى آنها است (دقت کنید).
.
منتها این سؤال باقى مىماند که چرا خدا درخواست او را در باره ادامه حیاتش پذیرفت، و چرا فورا نابودش نکرد؟!
.
پاسخ این سؤال همانست که در بالا گفته شد و به تعبیر دیگر:
عالم دنیا میدان آزمایش و امتحان است (آزمایشى که وسیله پرورش و تکامل انسانها است). و مىدانیم آزمایش جز در برابر دشمنان سرسخت و طوفانها و بحرانها امکانپذیر نیست.
البته اگر شیطان هم نبود هواى نفس و وسوسههاى نفسانى انسان را در بوته آزمایش قرار مىداد، اما با وجود شیطان این تنور آزمایش داغتر شد، چرا که شیطان عاملى است از برون و هواى نفس عاملى است از درون.
.
تفسیر نمونه، ج19، ص: 345-347
.
بنابراین، برای آنکه از شرّ هر یک از آفریدههای خدا، ازجمله «شیاطین» و «نفس امّاره»، در امان باشیم، باید حتماً به خدای بزرگ پناه ببریم.
.
«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ*مِن شَرِّ مَا خَلَقَ»؛
بگو پناه مىبرم به پروردگار سپیده صبح از شرّ هر آنچه که آفرید.
.
به این نکته نیز توجه داریم که «پناه بردن به خدا» هرگز به معنای نادیده گرفتن نکات ایمنی و رها کردن اقدامات پیشگیرانه متناسب با شرایط خطر و آسیب نیست.
.
.
با کانال اندیشه وران همراه باشید.