مفهوم پناه بردن به خدا (بخش سوم)
بحث پیرامون آیات سه گانه (202ـ200) سوره مبارک «اعراف»
به منظور دست یابی به مفهوم دقیق «پناه بردن به خدا» بود:
✨ «وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ * إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ * وَ إِخْوانُهُمْ یَمُدُّونَهُمْ فی الغَیِّ ثُمَّ لا یُقْصِرُونَ»؛
و اگر از سوى شیطان وسوسه تحریک آمیزى تو را تحریک کرد، به خدا پناه ببر؛ زیرا او شنوا و داناست. بى تردید کسانى که تقوا ورزند، هر گاه وسوسه اى از شیطان به آنان رسد، (بى درنگ) متذکر شوند و در آن گاه بینا باشند. و (اما سخن درباره مشرکان این است که) برادرانشان (شیاطین) همواره آنان را به گمراهى مى کشند، سپس (در اغواى آنها) کوتاهى نمى کنند.
در (بخش اول) پیرامون آیه نخست؛ یعنی آیه «نزغ» سخن گفتیم،
اکنون به آیه دوم؛ یعنی آیه «مسّ شیطان» میپردازیم:
ب) از آیه «مَسّ شیطان» سه نکته بدست میآید،
نخست آنکه برخورداری از «تقوا»،
در نجات انسان از وسوسه شیطان بسیار مؤثر است؛
زیرا این آیه از کسانی یاد میکند که مزیّن به زینت «تقوا» هستند
و هنگام وسوسه شیطان، متذکّرِ خدا میشوند و راه نجات را پیدا میکنند.
نکته دوم آنکه کارکرد «تقوا» در شرایط وسوسه این است که
انسانِ متّقی را متذکّر خدا میکند؛ یعنی خدا را به یاد او میآورد.
دلیل بر این مطلب آن است که آیه شریفه میفرماید:
«إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا»؛
متّقیان هنگام وسوسه شیطان، متذکّر میشوند.
نکته سوم آنکه «تذکّر» و «یاد خدا» در هنگام هجوم وسوسه شیطان،
بصیرتی به انسان میدهد که فریب وسوسههای شیطان را نخورد و در دام او گرفتار نشود: «فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ».